måndag 22 mars 2010

Hostar...

Vendela har nu hostat till o från länge, så i fredags var vi till doktorn. Dom tog prov på henne som visade att det inte var någon infektion. Doktorn lyssnade på lungorna som lät bra, så vi fick hostmedicin att ge henne till natten. Sen tyckte hon vi skulle hålla henne hemma från dagis tills hon varit hostfri i en vecka. Så nu blir det inget dagis på ett tag framöver. Tur är ju att jag jobbar som jag gör o att mormor även har lite lediga dagar. Så som det ser ut nu kan hon vara hemma tom måndag på en dags vab på 25%!!! Sen får vi se hur vi gör nästa vecka om hon fortfarande hostar då.

Jag lovade ju berätta mer om föreläsningen. Tyckte verkligen det var spännande höra honom berätta dels om andras upplevelser men också om sin egen upplevelse. Dock är jag fortfarande lite skeptisk, men mer öppen för att man faktiskt kan ha nära döden upplevelser. Fast det är kanske inte själva upplevelsen jag är skeptisk mot utan just att man kan uppleva saker som sker när man är nära att dö. Alltså sådant som händer runt en vid tex återupplivning eller att man är med om saker som inte sker i just det rummet man är utan på andra ställen. Som en kvinna berättade hon såg vad en sköterska gjorde i ett annat rum, samtidigt som dom gör återupplivning på henne. Eller en kvinna som beskrev en sko som stod på ett fönsterbleck i en helt annan del av sjukhuset. Hon kunde inte sett den ens från rummet hon låg i när hon vaknade. Sen såg hon även hur den såg ut i en vinkel som man inte kunde se inifrån utan hur den såg ut utifrån. Tre våningar upp... Hur går det liksom till??? Eller att man ingående kan beskriva hur dom det såg ut när dom gjorde hjärtoperation på en.... Vad läkarna pratade om när dom gjorde återupplivning... Som sagt är inte lätt veta vad man ska tro! Men lite tror jag nog när jag tänker efter. Ska läsa en bok som mamma gav mig, "Vi upplevde döden" skriven av Michael B Sabom, den pratade Göran om i sitt föredrag. Det är även han som översatt den till svenska.

Nu är det sovdags här så jag är pigg imorgon när jag ska roa Vendela till det är jobbdags för mig! Hoppas på lite fint väder så vi kan vara ute på förmiddagen.

Inga kommentarer: