tisdag 22 september 2009

Ortoped besök

I går var jag, Vendela o mormor i Stockholm där vi skulle besöka Vendelas ortoped. Hon föddes med en tå som sitter lite tokigt o sen upptäckte man när hon var sex månader att benen nog var lite olika långa. Så då skrev man en remiss till barnortoped för vidare undersökning. I våras var vi där för ett första besök. Man kunde då inte säkert säga om benen var olika men tån bestämdes att den skulle röntgas efter sommaren, då benen i foten förhoppningsvis blivit hårda o syns på röntgen. Så nu var det alltså dags för röntgen och återbesök. Vi inför besöket fundera mycket kring om inte benen är olika, sen har vi också sett att hon går lite knasigt på den foten o nu senaste månaden har vi upptäck att hennes skor blir försmå vid olika tillfällen. Alltså för tillfället är vänster sko nästan för liten men höger sko är stor... Om vi behöver köpa två par skor i olika storlekar så kommer vi få ena paret betalt av landstinget, vilket ju är tur eftersom skor till barn är DYRA!
Doktorn kunde se att benen är olika långa men det är inget man korigerar nu utan sen när hon är äldre, om det behövs. Däremot ska hon få inlägg till skon som kommer göra att hon går bättre på foten. Även om allt detta tillsammans känns mycket så har vi ju misstänkt detta o därför kom inte allt som en chock igår. Däremot känns det självklart jättejobbigt att just våran lilla Vendela ska råkat ut för detta!!! Jag hoppas innerligt att man i framtiden inte kommer behöva göra några stora ingrepp för att korrigera detta, men det kommer bara framtiden utvisa o tills dess kommer jag njuta av varje sekund tillsammans med henne. Hon är ju så underbar min lilla tjej o hon är så duktig på massa saker!!! Tänk vad hon lär sig massa nya saker varje dag!! Idag har vi lärt oss klättar upp på vardagsrumsstolarna så man når datorn på bordet... Jag lär mig också massa varje dag! Dagens nya kunskap är att Vendela gillar inte hamburgare med ketchup utan ska ha SKALADE Chicken nuggets... (Japp, vi har varit på de gyllene bågarnas matservering...) :-)

2 kommentarer:

Mamsen sa...

Hej nu har jag hittat din blogg.
Tack för kommentaren i min viktblogg och andra kommentarer oxå
Kram

bagerskan sa...

Ja, 96h om man räknar från vattenavgången till snittet, inte direkt aktiv förlossning hela tiden. Kanske 12 timmar rent aktivt men en massa onödiga pinvärkar innan det. Ja det är inte lätt att föda barn, det är helt klart men det slipper jag oroa mig för nästa gång. Då lägger jag mig direkt under kniven! *ler*
Kram Karin