tisdag 12 maj 2009

Eurovision, godmat o Vendela krångel...

Kikar på Eurovison med ena ögat o kan konstatera att inte alla verkar ha sina hästar hemma... Men jag måste erkänna att ju fler gånger man hör La Voix ju bättre blir den. Hoppas iallafall, sådär lagom patriotiskt, att den går vidare!

Varför ska Vendela nästan alltid krångla med sovandet?? Alltså oftast funkar nätterna, men på dagarna är det lite som lotteri hur det blir... Just nu verkar det som hon är på gång över till att bara sova en gång om dagen. Men vissa dagar blir det att hon sover en kortis på förmidagen o då blir det förskjutet på eftermiddagen o sen är kaoset ett faktum!!! Idag somnade hon i bilen när vi var påväg hem från stan, blev inte mer än 20minuter. Sen åt vi lunch o vid halv två gick hon o jag o la oss tillsammans. Efter en kvart somande hon o sen sov vi till kvart över fyra.... Så långt är allt frid o fröjd, men sen vid läggning blir det kaos. Hon verkar trött o pyjamas åker på, välling ordnas o Matte (som är ständig sövare) ger henne den i sovrummet. Det brukar då bli så hon somnar gott o vaknar inte när han lägger henne i sängen. Men idag är hon pigg som en mört när vällingflaskan är tom... Så jag får ägna en timme åt att försöka få henne somna, vill inte låta henne liva runt då utan att hon lär sig nu är det sovdags o då leker vi inte. Hon finner sig ganska bra att ligga i min famn, pilla på min tröja hår etc. Sen tillslut somnar hon gott, men det är ju mycket senare än vanligt såklart... Idag gick vi dessutom upp tidigar än vanligt så hon blev väckt på morgonen. Så vi får se hur det går imorgon då vi ska träffa vår promendadkompis. Men vi får ställa klockan o se hur det går då!

Idag har jag åter ätit en god rätt ur Ola's GI in the City, Indisk kycklinggryta! Mums!!! Lätt att göra också, vilket ju inte är dumt. Har försökt vara ordentlig med min kost, men jag kan avslöja min motivation har dalat endel. Dock har jag lyckats hålla mig från att fuska o stoppa i mig något onyttnigt. Dock har jag börjat äta en rågkuse till frukost, för ser jag ett ägg till så kräks jag!!! Gillar ägg, men har nog tröttnat lite på dem oavsett variationsrikedomen. Så nu blir det rågkusefrukost ett tag framöver. Men annars minimerar jag fortfarande kolhydraterna ordentligt!
Har dock en tankte som jag inte har ett dugg belägg för men ändå... Kan mitt gallstensanfall bero på min kost?? Finns många saker i den som inte är direkt "bra" vid ev gallsten. Men som sagt har inga belägg för den teorin o ännu har jag inte kännt något mera (pepper peppar)....

2 kommentarer:

Mia Ekström sa...

Hej hej. Har hittat hit via FB.

Hoppas att allt är bra.

Känns som vi har samma problem ang läggdags. Kan det inte var en period hon går igenom. Hugo var hur lätt som helst att "söva" förrut. Sen helt plötsligt strulade han som sjutton vid läggdags, stökade runt och vände och vred på sig i ca 1 timma och blev bara pigg av vällingen. Så höll det på ett par veckor men nu är han åter tillbaka i gamla vanliga svängen, dvs somnar direkt efter vällingen.

Ha det bra. Kul att följa din blogg.

Kram Mia

Anki sa...

Här är det tvärtom fast hon är ju mkt yngre oxå å andra sidan. Men Olivia sover allt som oftast kanonbra på dagarna men nätterna. PUST säger jag bara vad hon bökar o knölar och vaknar. Men nu ska vi till dr för att se om det är magen som spökar på nätterna.

Kul att följa dig...håll i motivationen och när den är där får du gärna smitta över lite på mig

kram Anki