söndag 10 maj 2009

Vilken god middag jag just ätit!!!

Jag lagade en helt fantastisk god middag idag, helt enligt GI!!! Det blev Chevrelasagne som ju var en helt klar favorit från första tuggan. Tänk om alla mat smakade så gott!! Receptet är från kokboken GI in the City av Ola Lauritzson. Jag lagar många av de recepten i den kokboken o även en annan som han också gjort. Än har inget blivit dåligt så dom får toppbetyg av mig!!!

Så är det söndag idag o helgen över, fast vi har helg två dagar till här hos oss. För imorgon är Matte ledig o jag ska jobba lite på kvällen. Så även tisdag är vi hemma båda två! Toppen bra! Idag har vi pysslat lite både inne o ute. Satt upp några hyllor i badrummet, där vi kan ställa upp sådant som inte bör ingå i Vendelas kost (läs toaborste, toapapper o WC-anka). Ute har jag planterat lite blommor o sen gjorde jag något som var en nära döden upplevelse... Jag klättrade upp på vårat tak!!! Det började med att vi i förrgår hörde en duns som om något landade på taket. Men när vi kollade såg vi inget, dock kunde jag inte se om det fortfarande fanns två galller över skorstenen (för att hindra fåglar bygga bo i kanalerna). Så jag fick snällt försöka ta mig upp o kolla, men hur lätt är det med en anings höjdskräck. Men vad gör man när även mannen vägrar, han provade två steg upp på stegen... Så jag tar mig sakta men säkert upp, dock inser jag när jag kommit upp att jag ju måste ställa mig upp för att se något!!!! Herregud vad jag var skakig!!!!! Men jag klarade det o kunde ta mig ner igen, fast det var inte heller så himla lätt...

Nu ska jag försöka få lite ordning på sånna tråkiga måste göranden...

Lägger till receptet på Karins begäran:

4pers
Du behöver:
500 gram lammfärs
Olivolja
Gul lök (1 styck)
4 vitlöksklyftor
1 tsk timjan
1 msk tomatpuré
4 msk chilisås
2 dl köttbuljong
salt och svartpeppar
1 stor aubergine
2 burkar creme fraiche
200 gram chevreost

Sätt ugnen på 225 grader. Bryn färsen i olivolja i en stekpanna under några minuter. Skala och hacka lök och finhacka vitlök. Lägg lök och vitlök i färsen och rör om. Tillsätt timjan, tomatpuré, chilisås och buljongen. Låt koka i 10 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar

Skär auberginerna på längden i plattor.
Blanda creme fraiche och smulad chevreost i en skål och smaka av med salt och svartpeppar.
Fördela färsen i botten på en ugnsfast form. Täck med aubergineplattor och ett lager ostcreme. Lägg på ytterligare ett lager färs och toppa med aubergineplattor och ostcreme. Grädda i ugnen i cirka 30 minuter. Servera med en god tomatsallad.

Smaklig måltid!!!

(Receptet är från kokboken GI in the City)

2 kommentarer:

bagerskan sa...

Recept?!?

Kram Karin

Lotta K sa...

Visste inte att Mattias var en sån mespropp =) det var humor!
Hittade du nåt på taket? Tack för receptet. Det ska vi prova.